عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
0 | 1385 | admin |
![]() |
0 | 1106 | admin |
![]() |
0 | 829 | admin |
![]() |
0 | 838 | admin |
![]() |
0 | 836 | admin |
![]() |
0 | 818 | user1 |
![]() |
0 | 908 | user1 |
عنوان : تمرین تشدید ( 1 ) مقطع : پایه ی سوم دبستان
زمان پیش بینی شده : 30 دقیقه محل تدریس : کلاس درس
تعداد فراگیران : 15 نفر
روش تدریس : گروهی و فعال
2)هدف نویسی : اهداف کلی : آموزش قرآن
هدف جزیی : تمرین تشدید (1)
اهداف رفتاری :
1)دانش آموز بتواند عبارات قرآنی را شمرده بخواند(مهارتی)
2)ترکیبات تشدید دار را به طور شمرده و بخش بخش بخواند (مهارتی)
3)علاقه مند به دانستن معنای قرآن میباشد(عاطفی)
وسایل مورد نیاز :
لوحه - تخته - ماژیک - دانش آموز- کتاب درسی- چوب نشانگر –
رفتار ورودی :
الف ) برقراری ارتباط : سلام علیکم به گلهای زندگی حالتون چطوره ؟ انشاالله که همیشه خوب باشید و لبهاتون خندون.
ب ) ارزیابی تشخیصی :
از هریک از دانش آموزان میخواهد تا عبارات و کلمات قرآنی جلسه ی قبل را از روی لوحه بخوانند.
ج )ارزیابی ورودی _ پرسش آغازین :
بچه های گلم همتون وضو گرفتید ؟
د ) دیدن تکالیف : تکالیف جلسه ی قبلی تون رو انجام دادید بچه ها ؟ که گفته بودم یه نقاشی از نماز خوندنتون بکشید ، کشیدید ؟ همه بذارن رو میز ببینم .
ن ) حضور وغیاب : بچه های گلم اینطور که معلومه الحمدالله همه حاضرند و غایب هم ندارید ؟ بله بچه ها ؟
4 ) ایجاد انگیزه :
آموزگار به طرح سوالی از دانش آموزان در مورد علت تشدید روی برخی حروف و علت تکرار برخی حروف بدون تشدید, فراگیران را به چالش می کشاند :
**سوال _ چرا در کلماتی مثل "خییابان " و "خییار"و "بررسی " تشدید نداریم اما در کلماتی مثل "نجّار" تشدید داریم ؟ که پس از پاسخ های متعدد به سوال مورد نظر، جواب صحیح را به دانش آموزان داد : چون هرگز دوتا مصوتها تشدید نمیگیرد بلکه دوتا صامتها تشدید میگیرند .
حالا معلم از بچه ها میخواهد تا با فرستادن یک صلوات سکوت را رعایت کنند و در این حال با نوشتن "به نام خدا " پای تخته از بچه ها میپرسد که آغاز هر کاری چگونه است ؟ بچه ها : « بانام خدا » در این حال به سراغ درس و آموزش می رود.
گام اول :
ابتدا آموزگار از دانش آموز میخواهد تا کتابهای خود را ببندند و لوحه ی درس جلسه ی گذشته را جهت مرور و یادآوری به پای تخته نصب کرده و میخواهد فراگیران دسته جمعی با اشاره ی معلم عبارات و آیات را بخش بخش بخوانند.
گام دوم :
لوحه را جمع نموده و لوحه ی درس جدید را نصب کرده و از دانش آموزان میخواهد همچنان کتابهای خود را بسته نگهدارند و معلم نوار آموزشی را در کلاس آورده وعبارات قرآنی را از نوار پخش نموده و دانش آموزان از روی لوحه و طبق دستور نوار میخوانند پس از اتمام صوت نوار، نوار را خاموش نموده و با استفاده از چوب نشانگر به عبارات اشاره نموده تا فراگیران آنها را بخش بخش بخوانند .
گام سوم :
در عبارات و ترکیبات تشدیددار،مانند « ربنّا» بخش های دارای حروف مشدّد را آموزگار در حالیکه از حرکت کوتاه ( _َ ) به سوی علامت تشدید اشاره میکند دانش آموزان میگویند : « َربّ »آنگاه آموزگار پس از کمی مکث ، از حرف « ب » با اشاره ی ثابت به حرکت ( _َ ) اشاره میکند و سپس به حرف « نا »
« َرَبّنا »
باانجام این عمل دانش آموز میفهمد که حرف مشدد در واقع دوحرف است و دو بار خوانده میشود .
گام چهارم :
معلم این عمل را تا سه بار تکرار کرده و بچه ها آن را قرائت میکنند و از بچه ها میخواهد تا همزمان با اشاره ی وی بخش ها و کلمات را به صورت دسته جمعی بخوانند.
جمع بندی مطالب و رفع نواقص :
پس از کمی تمرین آموزگار از دانش آموز میخواهدتا به صورت انفرادی نیز لوحه را بخوانند. پرسش انفرادی را همیشه از دانش آموزان قویتر آغاز میکند . سپس میخواهد تا کتابها را باز نموده و مدت زمانی را فرصت میدهدتا دانش آموزان در قالب گروهای دو نفری برای هم عبارت را بخوانندو بعد مجددا از آنها میپرسد.
ارائه ی تکالیف : بچه هاسوره ی کافرون رابخونیدوحروف تشدیددارانرا درداخل برگه بنویسیدوبیاریدوبافلش به حرکات ثابت ومتحرک ان اشاره کنید.
ارزیابی پایانی : انتظار میرود در پایان این درس دانش آموز بتواند :
1 ) کلمات و ترکیبات تشدیددار را بخواند .
2 ) عبارات قر آنی را شمرده بخواند .
3 ) جایگاه تشدید را در کلمات بداند و بنویسد .
24 ساعت ضمانت ویرایش برای سفارشات عادی
72 ساعت ضمانت ویرایش برای سفارشات ویژه
@eghdampajoohi
بدون داشتن ایمیل از این پست سفارش خود را تحویل بگیرند.
48 ساعت لینک سفارش دهنده از این بخش حذف میشود.
برای دریافت فایل برروی اسم خود کلیک کنید
فرهنگیان عزیز توجه داشته باشید
سفارشات اقدام پژوهی فقط برای فرهنگیان
رسمی پذیرفته میشود و فرهنگیان دانشجو
یا حق التدریس انجام نمی شود
این پایگاه در سایت ساماندهی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
به ثبت رسیده است